Meny Stäng

Hantera rädslor och oro

Stress, Ångest och Oro – gör så här

Ångest och oro – och hur du kan hantera den, är viktigt. Det tar enormt mycket energi att oroa sig. Det är dessutom din oro som kan leda till ångest. När du kan hantera din oro och slippa lägga all din energi på att oroa dig, gör det att du kan använda din energi till andra saker i ditt liv.
Du kan lägga din energi på det som ger dig glädje istället!

En deltagare har sagt…

“Det är en härlig känsla när man upptäcker att den rädsla man burit på har släppt!  Det ger en mycket energi! Numera kan jag hantera min ångest och har redskapen att hantera mina rädslor.

All den energi jag lagt på detta kan jag numera lägga på det som är viktigast i mitt liv istället.”
// Helena Rosander

1. Identifiera problemet

Identifiera problemet: Genom att ta reda på vad som triggar din oro. Att oroa sig är ett mönster, en vana du har. Alla mönster och (o)vanor du har kan du bryta. För att kunna göra det behöver du veta vad som triggar din oro, och också inse att det går att göra annorlunda.

Är det: En allmän oro i vardagen? För att inte räcka till? För att göra fel? Oroar du dig för din egen skull eller för andras? Eller både och?

Är det de stora existentiella frågorna som oroar dig? Rädslan för sjukdomar? Eller rädslan för döden? Du kanske oroar dig för vår planet, för miljön – för mänskligheten?

Skriv!

Vad det än är som ligger bakom din oro så skriv ner det. Du behöver inte skriva långa historier, det räcker kanske med ett par ord.

Skriv utan att döma dig själv, skriv för att detta är ett problem som du vill lösa. Men skriv detaljerat: “Jag oroar mig för att göra fel på jobbet” eller liknande, skriv inte: “Jag oroar mig för allt”. Du ska tydliggöra för dig själv exakt vad det är som du oroar dig för.

För att kunna hantera din ångest och oro, behöver du förstå mer av anledningen till den.

När du skriver, då gör du det på samma gång tydligt för dig själv: Du identifierar problemet och då börjar det bli hanterbart!

Allt du är medveten om kan du förändra!

Ångest och oro - hur du kan hantera den
Lägg din energi på det som du mår bra av istället

2. Lär dig ifrågasätta din oro

När du läser vad du har skrivit om din oro, så kan du enklare förstå vad som triggar den. Du har kanske också identifierat olika situationer som aktiverar din oro. Nu kan du se att det här är ett mönster som upprepar sig, en vana som du upprepar.

3. Din verktygslåda: Att hantera ångest och oro

  • Ifrågasätt din oro! Är din reaktion rimlig? Tänk på att vi blir påverkade av känslor och reaktioner från det kollektiva fältet. Ibland kan det förstärka eller skapa en känsla hos oss själva – utan att det finns någon egentlig grund till det.
  • Oroa dig inte för det du inte kan påverka! Att oroa sig för allt och alla tar bara din energi. Lär dig stoppa din oro genom att hantera den.
  • Oroa dig inte för hur det ska gå för andra människor! Ibland är det lätt att skapa ett mönster av att oroa sig för våra närstående; för våra barn, partners och familj. Tänk på att du hjälper ingen genom att oroa dig för dem. Istället belastar din oro dem på olika sätt. Du belastar dem energimässigt, och du minskar deras egen förmåga att lösa sina problem.
    Detta gäller såklart för dig som allmänt oroar dig för dina närstående,
    – inte om det har hänt något akut med dem.
  • Bryt mönstret, det finns ett mönster du upprepar i din oro. Bli medveten om det mönstret och bryt det direkt.
  • Tänk: "Stopp!"
  • Dra i din “mentala handbroms”. Tänk dig att du har en inre handbroms som hjälper till att stoppa dina tankar.
  • Ställ frågan: Är detta något jag kan påverka just nu?
  • Om JA! Gör det du kan för den/det som oroar dig.
  • Om NEJ! Släpp det direkt. Du kan/ska inte oroa dig för något som du inte kan påverka eller förändra JUST NU. Det tar bara din energi, och dessutom blir den oron som en magnet – den drar till sig mer och mer oro. Oro som snart blir till ångest.
  • Gör något annat. Det kan också handla om att du bestämmer dig för att bryta din oro genom att göra något konkret. “För att bryta min oro så…”, eller “För att bryta min ångest så…”
    … går jag ut på en promenad, ut i trädgården, eller liknande som passar just dig.
    Välj en aktivitet som är positiv för dig, inte negativ.

För långvarigt välmående

Lär dig leva från ditt hjärta. När du är i ditt hjärta känner du vare sig oro eller ångest. När du kan tekniken för att leva från ditt hjärta, och du känner oro: Använd din snabbhiss och tona ner till ditt hjärta. Din oro eller ångest släpper då direkt.

Dina utmaningar