Meny Stäng

Förändring, hur gör man? Läs mer >>

Finns det områden i ditt liv som du vill förändra?

Om nej, så bra, då kan du fortsätta leva precis som du gör. För vissa lever i denna fasen i livet där allt är precis så som de vill att det ska vara. Men handen på hjärtat, är det sant för dig?

Om ja,

Hur vill du att det ska vara istället?

Om du då vill förändra något eller några delar i ditt liv så tänk på att dela upp det. Ta en sak i taget. Påbörja och gör klart en förändring innan du gör nästa.

Välj något som ligger dig varmt om hjärtat, som du har vilja och lust eller är nödvändigt för dig att förändra. Finns ingen anledning att försöka få till alla förändringar på en gång. Då blir det ofta kaos.

Givetvis kan du applicera denna modell på vilken förändring du än väljer så detta är ett exempel.

Så låt oss säga att du nu har bestämt dig för att du vill förändra din vardagsmotion.

Du är inte nöjd och du vill ha till en förändring. Du vet att du får igång så många bra hormoner i kroppen när du är mer aktiv. Du vill göra mer, få mer energi, öka lyckokänslan och få bättre rörlighet i kroppen. Låt oss leka med tanken att:

Du vill göra en hållbar förändring av din vardagsmotion, starta en livsstilsförändring och få frisk luft på köpet. Ok, men var börjar du då?

I vilket läge befinner du dig?

Ett enkelt sätt att starta en livsstilsförändring är att komma igång med dagliga promenader.

Titta nyktert på vad gör du idag. Tränar du något alls? Cyklar du till jobbet? Går du ut med hunden?

För att veta hur många steg du går/dag, hur aktiv du är, så kan du börja med en enkel stegräknare. Det finns inbyggt i vissa mobiler, tex. Samsung Health eller aktivitetsband som är kopplade till mobilen. Finns även gratis-appar att ladda ner (tex. Endomondo) för att enkelt kunna mäta och få fram dagsläget. Varför inte använda en helt vanlig pedometer som finns från ca 70 kr på nätet? Använd stegräknaren under en veckas tid, då får du ut ett ungefärligt genomsnitt av steg/dag.

Jag vet att det rekommenderas ca 10 000 steg/dag men om det visar sig att du går 2000 steg/dag så kan du börja med att öka med 1000 steg till 3000 steg/dag osv. Bättre att göra en liten ökning och klara av att hålla den än att sätta målet för högt och tappa sugen för att du inte kan nå ditt mål för dagen.

När detta fungerar utan problem och utan att du tycker det är en överansträngning så kan du därefter öka igen.  Skriv gärna ner dina resultat i en bok som du tycker om att skriva i.

Vad behöver du?

För att kunna komma igång så behöver du också lite fler ”verktyg”. För att komma igång med promenader så behöver du förutom en pedometer av något slag, ett par ordentliga skor.

Du har bestämt dig för att öka din vardagsmotion och få till en hållbar förändring, då kanske det är lämpligt för dig att investera i ett par bra skor, för att undvika skador i rygg, ben och fötter.

Vilken sorts kläder vill du använda när du är ute och går dina promenader? Det är lättare att komma ut när du känner dig motiverad. Nya kläder är inget måste, bara roligt. Kanske du kan sätta ett mål och när du uppnått en del av det du föresatt dig, så kan du unna dig ett nytt plagg som belöning?

Lika viktigt att veta varför vi gör en ansträngning, lika viktigt är det att belöna sig själv för den insats som vi har gjort. Vi behöver unna oss att ta en extra paus och se ett extra avsnitt av den där spännande serien som vi följer eller njuta av en stund i bastun. Din belöning behöver inte kosta dig något, det kan vara att du unnar dig, som tex. en extra sovmorgon. Något som du känner att detta är för att jag har gjort en ansträngning, ett aktivt val att göra en förändring som gynnar alla. För när jag är snäll, sann, ärlig och givmild mot mig själv så blir jag även det mot andra också. Vi blir bättre versioner av oss själva. Det smittar av sig.

När ska du börja och när ska du ta din promenad?

Det är alltid lättare att få till en förändring om vi planerar in promenaden i vår vardag. Kan du gå en stund på din lunch? Har du möjlighet före eller direkt efter jobbet, eller kanske till och från jobbet? När? Planera in och håll dig till den tiden, tills du gjort promenaden till ett vanligt inslag i din vardag. Helt plötsligt kommer du att upptäcka att du blir rastlös om du inte går ut och går. En helt underbar känsla.

Vad kan stoppa dig?

När vi då har påbörjat en livsstilsförändring så kommer du förr eller senare stöta på en formsvacka.

Du kanske behöver prioritera om din dag då det uppkommit något mer akut. Det är ösregn ute och det inspirerar inte dig ett dugg att gå ut.

 

Det är bra att tänka igenom vilka situationer där det kan uppstå stopp i din planering.  Hur ska du då agera? Vad kan du då göra istället? Motionsband? Gym? Städa hemmet? Leka med barnen?

Även om det händer, eftersom vi lever i en värld av förändring, så tillåt dig att ha dagar där du inte är aktiv. Gör det du kan. Släpp därefter tanken och håll i minnet det du faktiskt har gjort. Låt tankarna vara positiva och uppmuntrande ändå.

Vem kan ge dig stöd?

Det är alltid lättare att hålla igång om vi har någon att dela vår aktivitet med. Någon som peppar och stöttar, någon som kan få ut dig när du helst av allt inte vill lyfta rumpan från soffan. En vän, en hund?

Hitta någon i din närhet där du kan få stöd.

Ni kanske kan gå flera stycken? Alla mår bra av att komma ut och få frisk luft. Du kan ju också ta hjälp av en PT, terapeut eller en coach.

Oavsett vad du vill förändra så förstå att det tar tid. Du ska lägga till en ny vana, en uppbyggande del i din nya livsstil. Hur du än väljer så förstå att du behöver ha tålamod med dig själv.

Ta för vana att skriva ner 3 bra saker som du gjort varje dag. Oavsett om det är att stiga upp ur sängen. Sagt ett vänligt ord till någon eller känt tacksamhet för något du upplevt.

Sätt det positiva i fokus.

Faller du igenom till din gamla vana, så ja, acceptera det. Det händer. Försök att inte bli arg på dig själv. Tänk på det som om det hade hänt din bästa vän. Hur hade du sagt och agerat då?

Oavsett du vill förändra eller vart du vill nå så kan du alltid ha följande i åtanke:

Vad är det som inspirerar dig till förändring? Var befinner du dig? Vart vill du komma? Vad behöver du för att kunna nå dit du vill?

Hur ska du göra det? Vilket stöd behöver du från din omgivning? Vad kan uppkomma som stoppar dig?

Om det tar stopp, vilka knep ska du ta till då?

Lycka till i din förändringsprocess!

Med kärlek och värme
//Rosan

Rose-Marie Rosdahl
Dipl. Helhetshealer och Lärare i Soul & Heart Journey School.

Gästbloggare:

Rose-Marie Rosdahl, en av våra lärare och Helhetsterapeut i Soul & Heart Journey School. 
Läs mer